
Inquiry by  
Inquiry Committee of the Chiropractors Council 

 
 

 

 
 

 

Respondent:  Dr. CHU Chun Pu 

Date of hearing: 7 June 2011 

1. The Respondent, Dr. CHU Chun Pu, is charged that:- 

“He, being a registered chiropractor, -  
 

(a) instigated, sanctioned, acquiesced in or failed to take adequate 
steps to prevent the use of the statement “香港首個太空人脊醫” 
in an article published in 壹蘋果健康網 on 12 November 2007 
(“the Article”) which in the context of the Article is misleading 
and/or indicates or implies superiority;   

 
(b) instigated, sanctioned, acquiesced in or failed to take adequate 

steps to prevent the publication in the Article of an untrue 
statement that “當年是二ΟΟΟ年，…，朱君璞是唯一一個香港

人脊醫” but in 2000 he was not a registered chiropractor; 
 

and in relation to the facts alleged, either individually or cumulatively, 
he has been guilty of misconduct in a professional respect.” 

 
Facts of the case 
 
2. The facts of the case are simple.  After the Respondent was interviewed by 

a reporter, an article was published firstly in a magazine and then in the 
website associated with the magazine.  Although the article is identical in 
both the magazine version and the website version, the charges are only 
concerned with the website version.  In the article there were 2 statements 
which are alleged to be respectively misleading or indicating superiority in 
charge (a) and untrue in charge (b).   

 
Committee’s findings 
 
3. The Respondent has not given evidence in the inquiry.  That is his legal 

right.  We shall not draw any adverse inference from his silence. 
 

1 

 



4. The reporter who conducted the interview was called to give evidence.  
According to his evidence, he was a reporter focusing on medical topics.  
Around the time of the successful launch of a lunar exploration spacecraft by 
China in October 2007, he started looking for a story that covered both space 
research and medical research.  He did not know the Respondent, but was 
told by a friend that the Respondent had worked in the National Aeronautics 
and Space Administration (“NASA”) in the U.S.A..  He then approached 
the Respondent for an interview.  The Respondent agreed, and had an 
interview for about 2 hours in his clinic, followed by another interview at the 
Respondent’s home the next day together with a photographer.  That latter 
interview took 3 to 4 hours. 

 
5. There is no dispute that the Respondent was a research intern at NASA for 4 

months in the year 1997.  He acquired his chiropractic degree in July 2002, 
therefore he started his chiropractic programme after 1997.  He was first 
registered as a chiropractor in the Canadian province of British Columbia in 
September 2003.  In other words, he was not and could not be a 
chiropractor at the time he worked as an intern in NASA.  Any claim that 
he was a chiropractor working in NASA is untrue.  We are satisfied that the 
statement in question in charge (b) is untrue. 

 
6. The statement in question in charge (a) is that the Respondent was “香港首

個太空人脊醫”, the natural and ordinary meaning of which is that the 
Respondent was the first chiropractor from Hong Kong to become an 
astronaut.  That statement is not only misleading but also untrue, as the 
Respondent was never an astronaut.  It is a far cry from an intern at NASA 
to an astronaut. 

 
7. We have considered carefully how the 2 statements in question had come to 

be published in the article.  The reporter claimed that the Respondent had 
not given him the information, and the 2 statements were only mistakes 
made by him and his editor in drawing up the article in an attractive 
presentation. 

 
8. The reporter was inconsistent in his evidence about how some of the 

information came to be published in the article.  He categorically said that 
the Respondent told him that (i) after obtaining the degree in genetics the 
Respondent studied chiropractic; and (ii) after graduation from the 
chiropractic programme the Respondent did not wish to practise chiropractic 
immediately and therefore looked for a job at NASA.  However, when 
cross-examined that this was contradictory to his earlier evidence that the 
Respondent said that after working at NASA the Respondent went to study 
chiropractic, the reporter changed his evidence and said that it was a mistake 

2 

 



he made. 
 
9. The article contained many items of specific information which could only 

have been provided to the reporter by the Respondent.  For example, if not 
told by the Respondent the reporter could not have known the year and 
department in which the Respondent worked in NASA.  The same applies 
to the number of workers in that department, the Respondent’s salary in 
NASA, his subsequent income from his chiropractic practice in Canada, the 
research project in which he was involved, the work of his colleagues, the 
names and occupation of his father and grandfather, the universities at which 
he studied and the programmes of his studies.  The “Participation 
Certificate” issued by NASA and the photograph showing the Respondent 
and his colleagues must have been provided by the Respondent to the 
reporter. 

 

 

10. Having regard to the article as a whole, we are satisfied that the substance of 
the whole article was provided by the Respondent to the reporter for the 
purpose of publication. 

11. Nevertheless, we bear in mind that some reporters and editors may wish to 
boost the attraction of some articles by adopting eye-catching phrases 
particularly in the captions, and the actual wording might not be supplied by 
the Respondent to the reporter.  In the main body of the article it was stated 
that the Respondent was engaged in a research project on osteopenia of 
astronauts, and it was never mentioned that he had been an astronaut.  We 
do not rule out the possibility that the statement “香港首個太空人脊醫” in 
the caption was coined by the reporter or the editor without the Respondent’s 
knowledge.   

 
12. We are of the view that it was not reasonably foreseeable to the Respondent 

that such a statement would be published.  There was little that the 
Respondent could and should have done in order to prevent the publication 
of a statement which he could not reasonably foresee.  In the circumstances, 
we find the Respondent not guilty of charge (a). 

 
13. We then turn to charge (b).  We have already made the finding that the 

statement in question in charge (b) is untrue.  We then have to decide 
whether the Respondent instigated, sanctioned, acquiesced in or failed to 
take adequate steps to prevent the publication of the statement.  The 
statement fittingly tied in with the whole story that the Respondent was 
engaged in research on osteopenia of astronauts and designing an instrument 
for measuring changes in the bone density of astronauts.  The statement 
was also consistent with the chronology of the story that the Respondent had 

3 

 



finished his chiropractic study before joining NASA.  We are satisfied that 
the substance of the whole story including the statement in question was 
provided by the Respondent, and the only purpose for providing such 
statement was for the purpose of publication. 

 
14. The statement in the article that the Respondent worked in NASA in year 

2000 was wrong, as the Respondent actually worked there in the year 1997.  
The “Participation Certificate” issued by NASA to the Respondent was 
dated 28 May 2000.  The reporter could have deduced from the certificate 
that the Respondent worked in NASA in the year 2000.  Alternatively, the 
Respondent might have given the wrong date to the reporter.  In any case, 
this is immaterial as the Respondent was not a chiropractor before 
September 2003. 

 
15. As we have found that the Respondent provided to the reporter for the 

purpose of publication the information that he was a chiropractor when he 
worked in NASA, we are satisfied that he instigated the publication of the 
statement in question in charge (b).  We are satisfied that the Respondent’s 
conduct in this respect has clearly fallen below the standard expected 
amongst registered chiropractors, and thus constitutes professional 
misconduct.  We find him guilty of charge (b). 

 
16. In conclusion, we find the Respondent not guilty of charge (a) and guilty of 

charge (b). 
 

 

 

Sentencing 

17. The Respondent has a previous conviction on 2 charges.  The conviction was in 
July 2010, and the misconduct was committed in October 2007.  The charges 
are of similar nature to charge (b) in the present case.   

18. The previous case involved use of various descriptions including “NASA Ames 
Research Centre” in the Respondent’s website.  While the acts in question in 
the 2 cases took place around the same period of time, we must have regard to 
the fact that this shows that the present case is not an isolated incident. 

 
19. We must point out that this is not a case of carelessness, as we have made the 

finding that the untrue information was provided by the Respondent to the 
reporter for the purpose of publication.  The whole story line in the article was 
that he had the choice to start practising chiropractic before joining NASA, but 

4 

 



he chose to do something which to him would be more satisfying.  However, 
in fact he had not even started to study chiropractic.  He could not have made 
any mistake that he was a chiropractor when he was working in NASA.  
Therefore, he must have known that the story line was untrue when he told the 
story to the reporter.  This is a matter of dishonesty. 

20. In the previous case the Respondent had taken immediate rectification measures.
However, in the present case he has done nothing at all to rectify the misconduct. 
There was no remorse at all.   

21. We see no mitigating factor of weight.

22. Having regard to the gravity of the case, we order that the Respondent be
reprimanded in writing.  We also order the Secretary to record the reprimand 
in the Register of Registered Chiropractors.   

23. The order shall be published in one Chinese and one English newspaper.  While
it is for the Council to decide whether to publish the order in other publications 
pursuant to section 21(1)(b) of the Chiropractors Registration Ordinance, we 
recommend that the order be published in the Gazette.   

Ms. KAN Wai-mei, May 
Chairman, 

  Inquiry Committee, 
Chiropractors Council 

5 




